Guida degli insegnamenti

Syllabus

Partially translatedTradotto parzialmente
[MT146] - INFERMIERISTICA CLINICACLINICAL NURSING
STEFANO MARCELLI
Lingua di erogazione: ITALIANOLessons taught in: ITALIAN
Laurea - [MT02] Infermieristica (abilitante alla professione sanitaria di Infermiere) First Cycle Degree (3 years) - [MT02] Nursing
Anno di corsoDegree programme year : 1 - Secondo Semestre
Anno offertaAcademic year: 2020-2021
Anno regolamentoAnno regolamento: 2020-2021
Obbligatorio
Crediti: 3
Ore di lezioneTeaching hours: 36
TipologiaType: B - Caratterizzante
Settore disciplinareAcademic discipline: MED/45 - SCIENZE INFERMIERISTICHE GENERALI, CLINICHE E PEDIATRICHE
Sede City ASCOLI PICENO

Corso integrato

LINGUA INSEGNAMENTO LANGUAGE

ITALIANO

Italian


PREREQUISITI PREREQUISITES

Per una ottimale acquisizione delle competenze previste dagli obiettivi di apprendimento, lo studente dovrà essere in possesso dei seguenti requisiti:

Nozioni di base di anatomia e fisiologia del corpo umano, chimica, biochimica e microbiologia nonché di
igiene

Infermieristica generale e clinica di base, processo di assistenza infermieristica.

For an optimal acquisition of the competences foreseen by the learning objectives, the student must have the following requisites:

Basics of anatomy and physiology of the human body, chemistry, biochemistry and microbiology as well as of
hygiene

General nursing and basic nursing, nursing care process.


RISULTATI DI APPRENDIMENTO ATTESI LEARNING OUTCOMES
Conoscenze e comprensione.

Il Corso integrato permette agli studenti di acquisire le conoscenze fondamentali di aspetti scientifici ed infermieristico-assistenziali riferibili alla descrizione delle componenti essenziali di una prescrizione farmacologica, alla capacità di elencare i principi di una appropriata somministrazione dei farmaci, a saper calcolare le dosi di un farmaco, conoscere i capisaldi del Risk Management e i sistemi che pongano attenzione alla sicurezza del paziente nella somministrazione, alla conoscenza della normativa, delle linee guida aggiornate e delle procedure raccomandate per la somministrazione di farmaci per ciascuna via di somministrazione. Il corso fornisce anche conoscenze base sull’assistenza pre e post operatoria.


Capacità di applicare conoscenze e comprensione.

Il Corso integrato abilita lo studente alla pianificazione assistenziale e alla attuazione e valutazione di interventi di nursing riferiti al processo di gestione della terapia farmacologica, compresa l’abilità di calcolo necessario per il dosaggio prescritto della terapia farmacologica.

Il Corso integrato inoltre, abilita lo studente alla pianificazione assistenziale in particolar modo per la promozione alla salute del singolo e della collettività.


Competenze trasversali.

Il corso fornisce stimoli alla ricerca personale, all'apprendimento non eterodiretto, alla autonomia decisionale riferita a processi assistenziali, alla acquisizione e lettura critica di documentazione basata su normativa e su evidenze scientifiche. Le esercitazioni d'aula permettono allo studente di provarsi a piccoli gruppi su predisposizione ed esposizione di elaborati, dopo valida ricerca bibliografica. Le esercitazioni di laboratorio trasmettono competenze gestuali e stimolano l'esercizio del pensiero critico.


Knowledge and Understanding.

The integrated course allows students to acquire the fundamental knowledge of scientific and nursing-care aspects related to the description of the essential components of a prescription, the ability to list the principles of appropriate administration of drugs, to know how to calculate the doses of a drug , know the cornerstones of Risk Management and systems that pay attention to patient safety in administration, knowledge of legislation, updated guidelines and recommended procedures for the administration of drugs for each route of administration. The course also provides basic knowledge on pre and post operative care.


Capacity to apply Knowledge and Understanding.

The integrated course enables students to plan assistance and to implement and evaluate nursing interventions related to the management of drug therapy, including the calculation skills necessary for the prescribed dosage of drug therapy.

The integrated course also enables the student to provide care planning, especially for the promotion of the health of the individual and the community.


Transversal Skills.

The course provides incentives for personal research, non-heterologous learning, decision-making autonomy related to welfare processes, the acquisition and critical reading of documentation based on legislation and scientific evidence. The classroom exercises allow the student to try out small groups on the preparation and exhibition of works, after a valid bibliographic research. Laboratory exercises transmit gestural skills and stimulate the exercise of critical thinking.



PROGRAMMA PROGRAM

Nozioni fondamentali sulle modalità di richieste di farmaci, gestione delle scorte e conservazione dei farmaci.
Somministrare i farmaci: norme giuridiche e deontologiche, gestione sicura dei farmaci.
Conoscere le vie e le modalità di somministrazione dei farmaci.
Responsabilità-criteri di gestione della prescrizione-valutazione della persona somministrazione-monitoraggio degli effetti collaterali.
Gestire la terapia orale, responsabilità e criteri di gestione della prescrizione.
Gestire la terapia intramuscolare, sottocutanea (insulinoterapia e terapia anticoagulante) e intradermica.
Gestire la terapia endovenosa e infusionale: conoscere gli effetti collaterali e le complicanze.
Gestire la terapia rettale, topica, inalatoria ossigenoterapia con sondino, occhiali, maschera, tramite sistemi di erogazione centralizzati e concentratori di ossigeno ad uso domiciliare.
Nozioni fondamentali sulla gestione dei farmaci stupefacenti.
Dosaggio della terapia farmacologica. Calcolo delle velocità e tempi di infusione.
Prelievi di sangue venoso e capillare: riferimenti legislativi, valori di riferimento e significato diagnostico, tipi di esami.
Emocoltura: gestione e responsabilità infermieristiche.
Gestione appropriata dei principali campioni biologici su escreti e secreti.
Conoscere la normativa relativa al sangue ed emoderivati.
Gestire la persona trasfusa e sorveglianza della terapia.
Nozioni fondamentali di assistenza pre e post operatoria.

Laboratory activities

After the lectures at least 12 hours per student in three laboratories conducted by the tutors of the teaching center of the C.d.S .: venous, capillary and blood cultures, management and administration of drug therapy and drug dosage.



Exercises

Classroom exercises are planned on the declinations of the topics of the program, in particular on the calculation of drug dosage, according to the various methods of administration.

Fundamentals on how to request medication, inventory management and drug storage.
Administer drugs: legal and deontological rules, safe management of drugs.
Know the ways and methods of drug delivery.
Responsibility-criteria for management of the prescription-assessment of the person administration-monitoring of the side effects.
Manage oral therapy, responsibilities and prescription management criteria.
To manage intramuscular, subcutaneous (insulin therapy and anticoagulant therapy) and intradermal therapy.
Manage intravenous and infusional therapy: know the side effects and complications.
Managing rectal, topical, inhalation therapy with tube, glasses, mask, through centralized delivery systems and oxygen concentrators for home use.
Fundamentals on the management of narcotic drugs.
Dosage of drug therapy. Calculation of the rates and times of infusion.
Withdrawals of venous and capillary blood: legislative references, reference values ​​and diagnostic significance, types of examinations.
Blood culture: nursing management and responsibility.
Appropriate management of the main biological samples on excreta and secretions.
Know the legislation on blood and blood products.
Managing the transfused person and monitoring of the therapy.
Fundamentals of pre and post operative care.

Laboratory activities

After the lectures at least 12 hours per student in three laboratories conducted by the tutors of the teaching center of the C.d.S .: venous, capillary and blood cultures, management and administration of drug therapy and drug dosage.



Exercises

Classroom exercises are planned on the declinations of the topics of the program, in particular on the calculation of drug dosage, according to the various methods of administration.


MODALITÀ DI SVOLGIMENTO DELL'ESAME DEVELOPMENT OF THE EXAMINATION
Modalità di valutazione dell'apprendimento.

L'apprendimento è valutato con modalità orale con almeno 5 domande (una per CFU in relazione ai moduli d'insegnamento). Le domande riferite al modulo di infermieristica clinica si concentrano una sui concetti di farmacologia generale propedeutici ad una somministrazione sicura, una sulla responsabilità dell’infermiere nel processo di somministrazione di terapia, una sugli aspetti fondamentali del prelievo di campioni biologici. Le domande riferite alla infermieristica preventiva e di comunità sono identificate su due tipologie di argomenti: il ruolo educativo dell’infermiere e l’infermieristica comunitaria e l’altra sui modelli teorici di riferimento, la storia dell’educazione sanitaria e le grandi dichiarazioni quali determinanti della salute.


Criteri di valutazione dell'apprendimento.

Lo studente dovrà essere in grado di padroneggiare per ogni domanda l'aspetto scientifico ed il razionale secondo evidenze aggiornate, l'aspetto clinico, quello della prevenzione e prima valutazione delle complicanze, quello assistenziale infermieristico e di relazione con l'equipe di cura che identifichi le specifiche competenze tecniche, relazionali, educative, intellettuali e gestionali. Si tiene conto della estensione delle conoscenze acquisite, della comprensione e delle variabili di applicazione delle conoscenze, delle capacità di analisi e sintesi argomentativa, delle competenze di valutazione e di presa di decisione di situazioni clinico-assistenziali. Si tiene conto della fondatezza delle argomentazioni e del processo logico.


Criteri di misurazione dell'apprendimento.

Nella misurazione dell'apprendimento ad ogni risposta viene attribuito un valore da 1 a 6 in base agli indicatori: estensione della conoscenza scientifica e processuale, profondità della comprensione, abilità di individuare le variabili di applicazione delle conoscenze acquisite, capacità di valutazione dei diversi problemi/bisogni assistenziali ed alterazione del modelli funzionali, corretta presa di decisione riguardo agli interventi di nursing, competenza espositiva e di argomentazione. L'apprendimento è considerato come sufficiente quando il voto finale è pari al 18 e se lo studente è sufficiente per ciascun modulo didattico.


Criteri di attribuzione del voto finale.

La somma dei valori attribuiti a ciascuna risposta fornisce l'attribuzione del voto finale. Per partecipazione e distinzione durante il corso, durante le esercitazioni d'aula e in sede di esame si prevede anche la lode.


Learning Evaluation Methods.

Learning is assessed in oral mode with at least 5 questions (one per CFU in relation to the teaching modules). The questions related to the clinical nursing module focus on the concepts of general pharmacology preliminary to safe administration, one on the responsibility of the nurse in the process of administration of therapy, one on the fundamental aspects of the collection of biological samples. The questions related to preventive and community nursing are identified on two types of topics: the educational role of the nurse and community nursing and the other on the theoretical models of reference, the history of health education and the major statements as determinants of health.


Learning Evaluation Criteria.

The student must be able to master the scientific and the rational aspects for each question according to up-to-date evidence, the clinical aspect, that of prevention and first assessment of complications, nursing care and relationship with the care team that identifies the specific technical, relational, educational, intellectual and management skills. The extension of the acquired knowledge, the understanding and the variables of application of the knowledge, of the capacity of analysis and synthesis of argumentation, of the competences of evaluation and decision making of clinical-assistance situations are taken into account. The merits of the arguments and the logical process are taken into account.


Learning Measurement Criteria.

In the measurement of learning each answer is given a value from 1 to 6 based on the indicators: extension of scientific and procedural knowledge, depth of understanding, ability to identify the variables of application of acquired knowledge, ability to assess different problems / assistance needs and alteration of the functional models, correct decision making regarding nursing interventions, expository competence and argumentation. Learning is considered sufficient when the final grade is 18 and if the student is sufficient for each teaching module.


Final Mark Allocation Criteria.

The sum of the values ​​attributed to each answer provides the attribution of the final grade. For participation and distinction during the course, during the classroom exercises and during the exam, the praise is also expected.



TESTI CONSIGLIATI RECOMMENDED READING

Titolo: Trattato di cure infermieristiche; L. Saiani e A. Brugnolli; Ed. Sorbona 2011
Titolo: “Fondamenti di Infermieristica” VII edizione; P.A Potter; G.A. Perry; Elsevier 2011
Titolo: “Calcoli e dosaggi farmacologici: La responsabilità dell’infermiere”; G. Ledonne; S.Tolomeo; Ambrosiana 2009

Title: Trattato di cure infermieristiche; L. Saiani e A. Brugnolli; Ed. Sorbona 2011
Title: “Fondamenti di Infermieristica” VII ed.; P.A Potter; G.A. Perry; Elsevier 2011
Title: “Calcoli e dosaggi farmacologici: La responsabilità dell’infermiere”; G. Ledonne; S.Tolomeo; Ambrosiana 2009


Scheda insegnamento erogato nell’A.A. 2020-2021
Le informazioni contenute nella presente scheda assumono carattere definitivo solo a partire dall'A.A. di effettiva erogazione dell'insegnamento.
Academic year 2020-2021

 


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