Guida degli insegnamenti

Syllabus

Partially translatedTradotto parzialmente
[W000601] - ENERGY AND ENVIRONMENTAL SUSTAINABILITY IN THE AGRO-FOOD INDUSTRYENERGY AND ENVIRONMENTAL SUSTAINABILITY IN THE AGRO-FOOD INDUSTRY
Daniele DUCA
Lingua di erogazione: INGLESELessons taught in: ENGLISH
Laurea Magistrale - [AM04] FOOD AND BEVERAGE INNOVATION AND MANAGEMENT Master Degree (2 years) - [AM04] FOOD AND BEVERAGE INNOVATION AND MANAGEMENT
Dipartimento: [040027] Dip.Scienze Agrarie,Alimentari e AmbientaliDepartment: [040027] Dip.Scienze Agrarie,Alimentari e Ambientali
Anno di corsoDegree programme year : 1 - Secondo Semestre
Anno offertaAcademic year: 2023-2024
Anno regolamentoAnno regolamento: 2023-2024
Obbligatorio
Crediti: 6
Ore di lezioneTeaching hours: 54
TipologiaType: C - Affine/Integrativa
Settore disciplinareAcademic discipline: AGR/09 - MECCANICA AGRARIA

LINGUA INSEGNAMENTO LANGUAGE

INGLESE

English


PREREQUISITI PREREQUISITES

Conoscenze di base di matematica, fisica, chimica, macchine e impianti per l'industria e l'energia, operazioni unitarie nell'industria alimentare, sono propedeutiche a questo insegnamento

Basic knowledge of mathematics, physics, chemistry, machinery and plants for industry and energy, unit operations in food technology are propaedeutic to this course.


MODALITÀ DI SVOLGIMENTO DEL CORSO DEVELOPMENT OF THE COURSE

Il corso è strutturato in lezioni frontali (4 CFU, 36 ore) supportate da lavagna, proiezioni, llezioni al computer e in esercitazioni pratiche (2 CFU, 18 ore) al computer. Il materiale didattico sarà reso disponibile sulla piattaforma informatica.

The course is structured in lectures (4 ECTS, 36 hours) supported by blackboard, projector, lessons on computer and in exercise applications (2 ECTS, 18 hours) on computer. The didactic material will be available on the Moodle platform.


RISULTATI DI APPRENDIMENTO ATTESI LEARNING OUTCOMES



Conoscenze e comprensione.

a) conoscenza degli impatti energetico-ambientali più importanti dei prodotti agroalimentari;

b) conoscenza dei principali indicatori ambientali utilizzati attualmente per misurare gli impatti dei prodotti agroalimentari;

c) conoscenza della struttura di un Life Cycle Assessment, categorie di impatto principali, loro relativo potenziale e conoscenza di specifici standard ISO e loro applicazione;

d) conoscenza approfondita di strategie di razionalizzazione della sostenibilità ambientale di processi e uso dell'energia;

e) conoscenza della regolamentazione riguardante le performance ambientali di un prodotto, ttipologie di certificazione ambientale e comunicazione delle performance.


Capacità di applicare conoscenze e comprensione.

a) capacità di combinare innovazione e sostenibilità per identificare strategie per l'ottimizzazione dei processi agroalimentari;

b) capacità di produrre monitoraggi quantitativi e report sull'energia e sull'impatto ambientale dei processi agroalimentari per assicurazione di qualità e certificazione;

c) capacità di effettuare valutazioni di sostenibilità di processi produttivi gestendo le procedure di certificazione ambientale.


Competenze trasversali.

a) autonomia di giudizio: pianificare azioni e gestire attività per migliorare la qualità e l'efficienza delle produzioni alimentari considerando le conseguenze
e l'efficacia delle strategie aziendali sulla sostenibilità; identificare e suggerire le migliori pratiche, a differenti livelli della produzione, per migliorare la sostenibilità energetica e ambientale.

b) abilità di comunicazione: comunicare nozioni, idee, problematiche e soluzioni tecniche in maniera chiara ed esaustiva agli interlocutori, sia professionisti che non, rappresentativi delle varie competenze nella filiera alimentare.




Knowledge and Understanding.

a) knowledge of the most important energy and environmental impacts of the agro-food products;

b) knowledge of the major environmental indicators currently employed to measure the impact of agro-food products;

c) knowledge of the framework of a Life Cycle Assessment, main impact categories, their related potential and knowledge of specific ISO standards and their application;

d) deep knowledge of strategies of environmentally sustainable rationalization of processes and energy use;

e) knowledge of regulations regarding the environmental performance of a product, types of environmental certifications and the communication of the performance.


Capacity to apply Knowledge and Understanding.

a) ability to combine innovation and sustainability in order to identifying strategies for agro-food process optimization;

b) ability to perform quantitative monitoring and report about the energy and environmental impact of agro-food processes for quality assurance and certification

c) ability to carry out sustainability assessments of production processes managing the procedures for the environmental certification.


Transversal Skills.

a) autonomy of judgement: plan actions and manage activities aiming to improve the quality and efficiency of food and beverage production taking into consideration the consequences and the efficacy of company's strategies on sustainability; identify and suggest the best practices at the different levels of the production process to improve energy and environmental sustainability.

b) communication skills: Clearly and exhaustively communicate notions, ideas, problems and technical solutions to interlocutors, either professional or not, representative of the various and specific competencies in the agro-food supply chain.



PROGRAMMA PROGRAM

Sostenibilità: definizioni, aspetti, iniziative. consumo di risorse e impatto ambientale. Consumi di energia di diversi settori e ruolo dell'industria agroalimentare. (0.5 CFU)

Industria agroalimentare: materie prime, packaging, trasporti, consumo di energia, sottoprodotti, residui e rifiuti. Metodi per mitigare gli impatti: efficienza dei processi, fonti energetiche alternative, gestione di rifiuti e residui. (1 CFU)

Life Cycle Assessment e relativi standard ISO. Struttura di una LCA, unità funzionale, confini di sistema, inventario del ciclo di vita, valutazione di impatto, allocazione. Indicatori impiegati per la valutazione di sostenibilità di prodotti agroalimentari: Carbon Footprint, Water Footprint, Ecological Footprint e relativi standard. Sostanze che incidono sugli impatti: definizione di GWP - Global Warming Potential, AP - Acidification Potential e altri potenziali. (2 CFU)

Comunicazione risultati LCA: Product Category Rules (PCR), Environmental Product Declaration (EPD), etichettatura ambientale. (0.5 CFU)

Software e strumenti per valutazioni LCA. Casi studio. Applicazione LCA, analisi di sensitività (2 CFU)

Sustainability: definitions, aspects, initiatives. Resource depletion and environmental impact. Energy consumption for different sectors and role of the agro-food industry. (0.5 ECTS)

Agro-food industry: raw materials, packaging materials, transport, energy consumption, by-products, residues and wastes. Impact mitigation methods: process efficiency, alternative energy sources, waste and residue management. (1 ECTS)

Life Cycle Assessment and related ISO standards. LCA framework, functional unit, system boundaries, life cycle inventory, impact assessment, impact allocation. Indicators employed for impact assessment of agro-food products: Carbon Footprint, Water Footprint, Ecological Footprint and related ISO standards. Substances affecting impacts: definition of GWP - Global Warming Potential, AP - Acidification Potential and other potentials. (2 ECTS)

LCA result communication: Product Category Rules (PCR) and Environmental Product Declaration (EPD), environmental labelling. (0.5 ECTS)

Software and tools for LCA assessment. Case studies. LCA application, sensitivity analysis (2 ECTS)


MODALITÀ DI SVOLGIMENTO DELL'ESAME DEVELOPMENT OF THE EXAMINATION



Modalità di valutazione dell'apprendimento.

L'esame finale è basato su un esercizio scritto su un caso studio seguito da un orale sul caso studio e su altri due domande su altri contenuti del programma.Per gli di studenti con disabilità/invalidità o disturbo specifico di apprendimento (DSA), che abbiano fatto debita richiesta di supporto per affrontare lo specifico esame di profitto all’Info Point Disabilità/DSA dell’Ateneo. le modalità di esame saranno adattate alla luce di quanto previsto dalle linee guida di Ateneo (https://www.univpm.it/Entra/Accoglienza_diversamente_abili)


Criteri di valutazione dell'apprendimento.

durante l'esame lo studente dovrà dimostrare a) conoscenza delle definizioni e del linguazzio tecnico associato alla sostenibilità energetico-ambientale e alle certificazioni; b) conoscenza e comprensione dei metodi e degli indicatori di sostenibilità attualmente impiegati per misurare l'impatto dei prodotti agroalimentari; c) la capacitò di svolgere analisi di sostenibilità ambientale di processi produttivi gestendo le procedure di certificazione ambientale.


Criteri di misurazione dell'apprendimento.

Il voto è espresso in trentesimi.


Criteri di attribuzione del voto finale.

L'esame scritto sul caso studio con la domanda sul caso studio conterà per un massimo di 10 punti.
Le altre due domande conteranno per altri 10 punti ciascuna. Per superare l'esame lo studente dovrà dimostrare buona conoscenza dei contenuti con una adeguata esposizione orale mediante l'uso della terminologia tecnica. La massima votazione "con lode" verrà conseguita con una approfondita conoscenza dei contenuti, una esposizione molto buona e dimostrando la capacità di sviluppare una valutazione di sostenibilità corretta.




Learning Evaluation Methods.

Final examination is based on a written examination regarding a case study followed by an interview on the case study and on two other subjects of the syllabus. Disabled students (DSA) can formally request support for the specific exam to Info Point Disabilità/DSA of Politecnica delle Marche university. The exam modality will be modified based on the university guidelines (https://www.univpm.it/Entra/Accoglienza_diversamente_abili)


Learning Evaluation Criteria.

During the interview the student shall show: a) knowledge of definitions and technical language associated to energy and environmental sustainability and certification; b) knowledge and understanding of methods and environmental indicators currently employed to measure the impact of agro-food products; c) the ability to carry out sustainability assessments of production processes managing the procedures for the environmental certification.


Learning Measurement Criteria.

The mark is expressed as thirtieths.


Final Mark Allocation Criteria.

The written examination on the case study with the following interview on the case study will count a maximum of 10 points. The other two questions will count for 10 points each one. To pass the examination the student shall demonstrate a good knowledge of contents with an adequate oral exposition by using the technical terminology. The maximum mark "with honours" will be acquired with a deep knowledge of contents, a very good exposition and by demonstrating the ability to carry out a consistent sustainability assessment.



TESTI CONSIGLIATI RECOMMENDED READING

Baldwin CJ (2009) Sustainability in the Food Industry. Institute of Food Technologists Series. Vol. 35 Wiley-Blackwell, Ames, Iowa (USA).

- Sonesson U, Berlin J, Ziegler F (2010) Environmental assessment and management in the food industry. Life cycle assessment and related approaches. Woodhead Publishing, Oxford.

Il materiale didattico e altro materiale addizionale saranno resi disponibili sulla piattaforma Moodle.

Baldwin CJ (2009) Sustainability in the Food Industry. Institute of Food Technologists Series. Vol. 35 Wiley-Blackwell, Ames, Iowa (USA).

- Sonesson U, Berlin J, Ziegler F (2010) Environmental assessment and management in the food industry. Life cycle assessment and related approaches. Woodhead Publishing, Oxford.

The didactic and additional support material will be available on the Moodle platform.


E-LEARNING E-LEARNING

I'insegnamento non è erogato in modalità e-learning.

The teaching is not held in e-learning mode.


Scheda insegnamento erogato nell’A.A. 2023-2024
Le informazioni contenute nella presente scheda assumono carattere definitivo solo a partire dall'A.A. di effettiva erogazione dell'insegnamento.
Academic year 2023-2024

 


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