Guida degli insegnamenti

Syllabus

Partially translatedTradotto parzialmente
[W001271] - ANALYSIS AND EVALUATION OF PUBLIC POLICYANALYSIS AND EVALUATION OF PUBLIC POLICY
TAMAR TARALASHVILI
Lingua di erogazione: INGLESELessons taught in: ENGLISH
Laurea Magistrale - [EM11] DATA SCIENCE PER L'ECONOMIA E LE IMPRESE Master Degree (2 years) - [EM11] DATA SCIENCE FOR ECONOMICS AND BUSINESS
Dipartimento: [040002] Dipartimento Scienze Economiche e SocialiDepartment: [040002] Dipartimento Scienze Economiche e Sociali
Anno di corsoDegree programme year : 2 - Secondo Semestre
Anno offertaAcademic year: 2023-2024
Anno regolamentoAnno regolamento: 2022-2023
Opzionale
Crediti: 6
Ore di lezioneTeaching hours: 44
TipologiaType: D - A scelta dello studente
Settore disciplinareAcademic discipline: SECS-P/01 - ECONOMIA POLITICA

LINGUA INSEGNAMENTO LANGUAGE

INGLESE

English


PREREQUISITI PREREQUISITES

É consigliabile la conoscenza di microeconomia e econometria

Students should have some familiarity with introductory microeconomics and introductory econometrics


MODALITÀ DI SVOLGIMENTO DEL CORSO DEVELOPMENT OF THE COURSE

Il corso dura 11 settimane. La prima parte dura 12 sessioni e sviluppa un quadro teorico per analizzare i problemi delle scelte pubbliche e della spesa pubblica. La seconda parte del corso comprende 10 sessioni e discute una selezione di articoli scientifici riguardanti le valutazioni delle politiche pubbliche. Gli studenti sono tenuti a dare una presentazione basata su un articolo scientifico pre-assegnato, che avrà luogo nelle ultime due settimane del modulo

The course lasts 11 weeks. The first part lasts 12 sessions and develops the theoretical framework to analyze problems of public choice and public expenditures. The second part of the course comprises 10 sessions and discusses a selection of academic journal articles concerning evaluations of public policy. Students are expected to give a short presentation based on a pre-assigned academic journal article which will take place in the last two weeks of the module.


RISULTATI DI APPRENDIMENTO ATTESI LEARNING OUTCOMES



Conoscenze e comprensione.

Il corso fornisce le basi per l'analisi economica e la valutazione delle politiche pubbliche. Analizza il ruolo del governo nella società, il problema del fallimento del mercato e delle esternalità e mostra come quantificare i benefici e i costi dei programmi di spesa e di regolamentazione. Per prendere decisioni su come utilizzare le risorse pubbliche e quale programma intraprendere, le istituzioni governative si avvalgono di diversi metodi qualitativi e quantitativi. Le moderne istituzioni governative generalmente utilizzano analisi costi-benefici e valutazioni di impatto ex post. Gli studenti acquisiranno un'ampia comprensione di come e se i programmi e le politiche pubbliche producono i risultati desiderati.


Capacità di applicare conoscenze e comprensione.

La prima parte del corso sviluppa un quadro generale che fornisce agli studenti gli strumenti economici salienti per analizzare i problemi di scelta pubblica e fornisce linee guida per l'applicazione dei criteri di efficienza ed equità ai programmi di governo.
La seconda parte presenta e discute casi-studio e valutazioni di impatto ex post di politiche di regolamentazione e di spesa. Ciò fornisce agli studenti un’idea di come la letteratura economica viene utilizzata per forgiare le decisioni politiche


Competenze trasversali.

Gli studenti impareranno ad utilizzare la ricerca economica per analizzare i problemi di scelta pubblica e valutare l'efficacia delle politiche. Saranno incoraggiati a sviluppare il loro pensiero critico per discernere pregi e difetti degli studi empirici discussi in classe. Gli studenti impareranno anche come presentare un lavoro scientifico e acquisiranno la capacità necessaria per presentare analisi di fronte al pubblico.




Knowledge and Understanding.

This course provides a basis for the economic analysis and evaluation of public policy. It analyzes the role of government in society, the problem of market failure and externalities, and shows how benefits and costs of both spending and regulatory programs can be quantified. To make decisions concerning how to use public resources and which program to undertake, government makes use of several qualitative and quantitative methods. Modern government institution generally uses cost-benefit analysis, ex-post impact evaluations. The students will gain a wide understanding of how well public programs and policies produce their desired outcomes and of choosing among mutually exclusive policies.


Capacity to apply Knowledge and Understanding.

The first part of the course develops a general framework which provides students with the salient economic tools to analyze problems of public choice and gives guidelines for applying the efficiency and equity criteria to government programs.
The second part presents and discusses case studies and ex-post impact evaluations of regulatory and spending policy. This give students a sense of how economic literature is used to shape policymaking decisions.


Transversal Skills.

The students will learn how to use economic research for analyzing problems of public choice and evaluate policy effectiveness. They will be encouraged to develop their critical thinking in order to discern merits and faults of the empirical studies discussed in class. Students will also learn how to present a piece of work and get confidence to speak in front of the class.



PROGRAMMA PROGRAM

Part 1: 12 lezioni (6 settimane)
Lesson 1. Introduction – overview of the course and preliminaries
Lesson 2. Market efficiency (Ch.3 in Stiglitz)
Lesson 3. Market efficiency (Ch.3 in Stiglitz)
Lesson 4. Market Failure (Ch.4 in Stiglitz)
Lesson 5. Market Failure (Ch.4 in Stiglitz)
Lesson 6. Efficiency and Equity (Ch.5 in Stiglitz)
Lesson 7. Efficiency and Equity (Ch.5 in Stiglitz)
Lesson 8. Public goods and publicly provided private goods (Ch.6 in Stiglitz)
Lesson 9. Public goods and publicly provided private goods (Ch.6 in Stiglitz)
Lesson 10. Externalities (Ch.9 in Stiglitz)
Lesson 11. The analysis of expenditure policy (Ch.10 in Stiglitz)
Lesson 12. Cost-Benefit analysis (Ch.11 in Stiglitz)

Parte 2: 10 lezioni (5 settimane)
Letture e articoli di riviste accademiche saranno distribuiti durante il corso e includeranno i seguenti argomenti: sanità, istruzione, ambiente, tassazione, migrazione, mercato del lavoro. Parte del materiale sarà basato anche sul testo di Angrist e Pischke.

Part 1: 12 lessons (6 weeks)
Lesson 1. Introduction – overview of the course and preliminaries
Lesson 2. Market efficiency (Ch.3 in Stiglitz)
Lesson 3. Market efficiency (Ch.3 in Stiglitz)
Lesson 4. Market Failure (Ch.4 in Stiglitz)
Lesson 5. Market Failure (Ch.4 in Stiglitz)
Lesson 6. Efficiency and Equity (Ch.5 in Stiglitz)
Lesson 7. Efficiency and Equity (Ch.5 in Stiglitz)
Lesson 8. Public goods and publicly provided private goods (Ch.6 in Stiglitz)
Lesson 9. Public goods and publicly provided private goods (Ch.6 in Stiglitz)
Lesson 10. Externalities (Ch.9 in Stiglitz)
Lesson 11. The analysis of expenditure policy (Ch.10 in Stiglitz)
Lesson 12. Cost-Benefit analysis (Ch.11 in Stiglitz)


Part 2: 10 lessons (5 weeks)
Readings and academic journal articles will be distributed throughout the course and will include the following topics: Health Care, Education, Environment, Taxation, Migration, Labor Market. Some material will be also based on Angrist and Pischke textbook.


MODALITÀ DI SVOLGIMENTO DELL'ESAME DEVELOPMENT OF THE EXAMINATION



Modalità di valutazione dell'apprendimento.

La valutazione si basa su 1 elaborato (take-home essay), 1 progetto di ricerca (take-home project) e una presentazione. La partecipazione alle lezioni è altamente raccomandata per migliorare la preparazione a tali compiti. Per gli studenti con disabilità o Disturbi Specifici dell'Apprendimento (DSA) che si sono rivolti all'Info Point Disabilità/DSA di Ateneo per richiedere supporto per l'esame curriculare specifico, si ricorda che le modalità di svolgimento dell'esame possono essere adeguate secondo le Linee Guida di Ateneo (https ://www.univpm.it/Entra/Accoglienza_diversamente_abili).


Criteri di valutazione dell'apprendimento.

La valutazione è disegnata per incentivare gli studenti a leggere e comprendere il materiale fornito durante il corso. Gli studenti dovranno dimostrare un uso corretto dei concetti e degli strumenti economici per analizzare problemi di politica pubblica e di spesa pubblica. Inoltre, ci si aspetta che gli studenti sviluppino e applichino le proprie capacità di pensiero critico, basandosi sulle conoscenze acquisite durante il corso.
Gli studenti che vogliono ottenere un buon voto dovrebbero concentrarsi sui tre compiti principali: 1) leggere le letture; 2) riflettere in modo critico sugli argomenti discussi in classe; 3) riflettere su come svolgere gli elaborati richiesti fin dalla prima lezione.
Gli studenti sono incoraggiati a scambiare opinioni e collaborare con i compagni di classe purché ciò sia utile per lo sviluppo del proprio compito. Tuttavia, gli studenti dovrebbero assicurare che qualsiasi lavoro presentato per la valutazione sia il risultato del loro pensiero e delle loro ricerche.


Criteri di misurazione dell'apprendimento.

L’apprendimento verrà misurato attraverso elaborati, progetti di ricerca e presentazioni. Il punteggio minimo è 18 e il voto finale massimo è 30 e lode.


Criteri di attribuzione del voto finale.

Il voto finale si basa su 1 elaborato (50%), 1 progetto di ricerca (40%) e una presentazione (10%).
Le domande del primo elaborato riguardano i concetti sviluppati nella prima parte del corso (le prime 12 sessioni) e devono essere consegnate entro la fine della settima settimana.
Il progetto di ricerca offre agli studenti un'esperienza pratica sull’elaborazione di un lavoro di ricerca originale. Gli studenti sono tenuti ad approfondire criticamente un argomento scelto in accordo con il docente nelle ultime due settimane del corso. Agli studenti è inoltre richiesto di effettuare una breve presentazione basata su un articolo scientifico preassegnato dal docente.




Learning Evaluation Methods.

Grading is based on 1 (take-home) essay, 1 (take-home) research project and one presentation. Attending the classes is strongly advised to enhance preparation for these tasks. For students with disabilities or Specific Learning Disability (SLD) who have contacted the University Disability/SLD Info Point to request support for the specific curricular exam, please note that the way the exam is taken can be adapted in accordance with the University Guidelines (https://www.univpm.it/Entra/Accoglienza_diversamente_abili).


Learning Evaluation Criteria.

Grading is designed to incentivize students to read and understand the material given throughout the course. Students have to demonstrate a proper use of economic concepts and tools to analyze problems of public policy and public expenditures. Moreover, students are expected to develop and apply their own critical thinking skills, building on the knowledge they have gained over the course.
Students who want to get a good grade should concentrate on the three main tasks: 1) read the readings; 2) think critically about the subject matters discussed in class; 3) think about the essay answers along the way.
Students are encouraged to exchange views and collaborate with classmates as long as this is helpful for developing his own assignment. However, students should ensure that any work submitted for grading is the result of his own thoughts and research.


Learning Measurement Criteria.

Learning will be assessed through essays, research projects, and presentations. Pass mark is 18 and the maximum final grade is 30 cum laude.


Final Mark Allocation Criteria.

The final grade is based on 1 essay (50%), 1 research project (40%), and one presentation (10%).
The first essay questions are about concepts developed in the first part of the course (the first 12 sessions) and is due by the end of the 7th week.
The research project gives students hands-on experience on writing an original piece of research. Students are required to elaborate critically on a topic chosen in agreement with the instructor in the last two weeks of the course. Students are also asked to give a short presentation based on a pre-assigned academic journal article.



TESTI CONSIGLIATI RECOMMENDED READING

La maggior parte degli argomenti del corso sono trattati nei capitoli del testo:

- Stiglitz, Joseph E. e Rosengard, J.K., Economia del settore pubblico (quarta edizione), W. W. Norton & Company, 2015.
- Gruber, Jonathan, Finanza pubblica e politiche pubbliche (sesta edizione), Worth Publishers Inc., 2019.
- Angrist, J. D. e Pischke, J.-S., Mastering 'metrics: The path from cause to effect, Princeton University Press, 2015.

Materiale didattico aggiuntivo, inclusi articoli di riviste e rapporti di policy, sarà distribuito durante il corso e sarà disponibile sul sito Web del corso.

Most of the topics of the course are covered by chapters in the textbooks:
- Stiglitz, Joseph E., and Rosengard, J.K., Economics of the public sector (fourth edition), W. W. Norton & Company, 2015.
- Gruber, Jonathan, Public Finance and Public Policy (sixth edition), Worth Publishers Inc., 2019.
- Angrist, J. D., and Pischke, J.-S., Mastering 'metrics: The path from cause to effect, Princeton University Press, 2015.

Additional course material, including journal articles and policy reports will be distributed throughout the course and will be available on the module's website.


E-LEARNING E-LEARNING






Scheda insegnamento erogato nell’A.A. 2023-2024
Le informazioni contenute nella presente scheda assumono carattere definitivo solo a partire dall'A.A. di effettiva erogazione dell'insegnamento.
Academic year 2023-2024

 


Università Politecnica delle Marche
P.zza Roma 22, 60121 Ancona
Tel (+39) 071.220.1, Fax (+39) 071.220.2324
P.I. 00382520427