ITALIANO
Italian
nessuno
nobody
70% in presenza, 30% a distanza (con video lezioni e/o registrazioni)
70% in presence, 30% remotely (with video lessons and / or recordings)
Al termine del corso lo studente sa analizzare i processi di emergenza e diffusione degli orientamenti valoriali e normativi in modo trasversale a tutti i processi sociali, da quelli che riguardano le agenzie di socializzazione (famiglia e scuola) a quelli che riguardano i mondi vitali delle comunità locali, il lavoro, la partecipazione civica, i vari tipi di organizzazioni sociali, economiche e politiche. Sa collocare le dimensioni culturali e comunicative nel contesto della morfogenesi sociale che tocca i vari ambiti della società.
Le sue ricadute in termini professionali riguardano il vasto mondo delle
istituzioni culturali, in particolare quelle interessate ai rapporti fra le
generazioni, e le varie posizioni lavorative nelle istituzioni dell' industria
culturale, dei mass media, dei consumi e dell'informazione. La ricaduta
principale si auspica avvenga sul versante sanitario dove lo studente
andrà ad operare.
At the end of the course the student will be able to analyze the emergency processes and the diffusion of value and regulatory orientations in a transversal way to all social processes, from those concerning socialization agencies (family and school) to those concerning the vital worlds of communities local, work, civic participation, the various types of social, economic and political organizations. He knows how to place the cultural and communicative dimensions in the context of social morphogenesis that affects the various areas of society.
Its repercussions in professional terms concern the vast world of
cultural institutions, in particular those interested in the relationships between
generations, and the various job positions in the institutions of the industry
culture, mass media, consumption and information. The relapse
main is hoped to take place on the health side where the student
will go to operate.
L’obiettivo formativo è quello di permettere agli studenti di conoscere gli elementi fondanti della sociologia utili a comprendere le dinamiche della realtà sociale. Ulteriore obiettivo è quello di fornire gli strumenti basilari per un linguaggio sociologico indispensabile anche per approfondire il campo delle scienze sociali.
Introduzione ai principali paradigmi sociologici; teorie e metodi della ricerca. Elementi costitutivi e fondamentali della società e della sociologia generale.
La soggettività individuale e collettiva
L’attore sociale e l’ambiente di vita
Il processo della socializzazione e la formazione dell’identità
La comunicazione
La cultura
I ruoli e i gruppi: formazione e dinamiche
Le istituzioni, il contesto di vita e di lavoro
Adattamento personale, sociale e professionale in nuovi contesti
Cenni di sociologia della salute
The training objective is to allow students to know the founding elements of sociology useful for understanding the dynamics of social reality. A further objective is to provide the basic tools for a sociological language which is also indispensable for deepening the field of social sciences.
Introduction to the main sociological paradigms; research theories and methods. Constitutive and fundamental elements of society and general sociology.
Individual and collective subjectivity
The social actor and the living environment
The process of socialization and identity formation
The comunication
The culture
Roles and groups: formation and dynamics
Institutions, the context of life and work
Personal, social and professional adaptation in new contexts
Outlines of the sociology of health
La verifica dell'apprendimento avverrà tramite un colloquio orale basato sui testi indicati nella bibliografia dell’esame, ma soprattutto sul materiale via via preparato per ogni singola lezione (slide) volto a valutare sia l'apprendimento dei contenuti da parte dello studente sia la sua capacità di rielaborazione e di argomentazione.
La verifica dell'apprendimento avverrà tramite un colloquio orale basato sui testi indicati nella bibliografia dell’esame, ma soprattutto sul materiale via via preparato per ogni singola lezione (slide) volto a valutare sia l'apprendimento dei contenuti da parte dello studente sia la sua capacità di rielaborazione e di argomentazione.
La verifica dell'apprendimento avverrà tramite un colloquio orale basato sui testi indicati nella bibliografia dell’esame, ma soprattutto sul materiale via via preparato per ogni singola lezione (slide) volto a valutare sia l'apprendimento dei contenuti da parte dello studente sia la sua capacità di rielaborazione e di argomentazione.
Il voto finale verrà attribuito sulla base dell’esposizione di vari argomenti collegati fra loro ma anche sulla valutazione delle varie esercitazioni svolte in aula e sulle capacità interattive degli allievi in occasione delle discussioni sociologiche via via proposte.
The training objective is to allow students to know the founding elements of sociology useful for understanding the dynamics of social reality. A further objective is to provide the basic tools for a sociological language which is also indispensable for deepening the field of social sciences.
Introduction to the main sociological paradigms; research theories and methods. Constitutive and fundamental elements of society and general sociology.
Individual and collective subjectivity
The social actor and the living environment
The process of socialization and identity formation
The comunication
The culture
Roles and groups: formation and dynamics
Institutions, the context of life and work
Personal, social and professional adaptation in new contexts
Outlines of the sociology of health
The training objective is to allow students to know the founding elements of sociology useful for understanding the dynamics of social reality. A further objective is to provide the basic tools for a sociological language which is also indispensable for deepening the field of social sciences.
Introduction to the main sociological paradigms; research theories and methods. Constitutive and fundamental elements of society and general sociology.
Individual and collective subjectivity
The social actor and the living environment
The process of socialization and identity formation
The comunication
The culture
Roles and groups: formation and dynamics
Institutions, the context of life and work
Personal, social and professional adaptation in new contexts
Outlines of the sociology of health
The training objective is to allow students to know the founding elements of sociology useful for understanding the dynamics of social reality. A further objective is to provide the basic tools for a sociological language which is also indispensable for deepening the field of social sciences.
Introduction to the main sociological paradigms; research theories and methods. Constitutive and fundamental elements of society and general sociology.
Individual and collective subjectivity
The social actor and the living environment
The process of socialization and identity formation
The comunication
The culture
Roles and groups: formation and dynamics
Institutions, the context of life and work
Personal, social and professional adaptation in new contexts
Outlines of the sociology of health
The final grade will be awarded on the basis of the presentation of various related topics but also on the evaluation of the various exercises carried out in the classroom and on the interactive skills of the students during the sociological discussions gradually proposed.
Neil J. Smelser “Manuale di sociologia”, Il Mulino ultima edizione (quinta)
Neil J. Smelser "Manual of sociology", Il Mulino latest edition (fifth)
Università Politecnica delle Marche
P.zza Roma 22, 60121 Ancona
Tel (+39) 071.220.1, Fax (+39) 071.220.2324
P.I. 00382520427