Guida degli insegnamenti

Syllabus

Partially translatedTradotto parzialmente
[66017] - LAB OF INTERNATIONAL MARKETS ANALYSISLAB OF INTERNATIONAL MARKETS ANALYSIS
CHRISTIAN GILLES VAN WIJK
Lingua di erogazione: INGLESELessons taught in: ENGLISH
Laurea Magistrale - [EM07] INTERNATIONAL ECONOMICS AND COMMERCE (Curriculum: BUSINESS ORGANIZATION AND STRATEGY) Master Degree (2 years) - [EM07] INTERNATIONAL ECONOMICS AND COMMERCE (Curriculum: BUSINESS ORGANIZATION AND STRATEGY)
Dipartimento: [040002] Dipartimento Scienze Economiche e SocialiDepartment: [040002] Dipartimento Scienze Economiche e Sociali
Anno di corsoDegree programme year : 1 - Secondo Semestre
Anno offertaAcademic year: 2019-2020
Anno regolamentoAnno regolamento: 2019-2020
Opzionale
Crediti: 6
Ore di lezioneTeaching hours: 44
TipologiaType: F - Altro
Settore disciplinareAcademic discipline: NN - Indefinito/Interdisciplinare

LINGUA INSEGNAMENTO LANGUAGE

INGLESE

English


PREREQUISITI PREREQUISITES

Un minimo di esperienza sul campo lavorativo, qualunque sia il settore di appartenenza, permette di cogliere appieno la portata dei concetti esaminati

To have best advantage of this course, some field experience, whatever the industry, is recommended. Many of the issues dealt with acquire more relevance after a working experience.


MODALITÀ DI SVOLGIMENTO DEL CORSO DEVELOPMENT OF THE COURSE

Il corso verrà svolto attraverso lezioni a contenuto sia teorico che pratico.

The class is organized according to a pattern where theory alternates with case discussions


RISULTATI DI APPRENDIMENTO ATTESI LEARNING OUTCOMES
Conoscenze e comprensione.

Il corso bilancia teoria e pratica, i materiali sono messi a disposizione degli studenti dopo lo svolgimento delle lezioni


Capacità di applicare conoscenze e comprensione.

Le discussioni in aula richiedono che gli studenti identifichino correttamente i problemi principali prima che vengano approfonditi


Competenze trasversali.

Problemi decisionali affrontati in casi simulati.


Knowledge and Understanding.

The course alternates theory and practice: lectures are made available online after the Iecture itself


Capacity to apply Knowledge and Understanding.

Case discussion requires students to identify and submit the key issue before discussion


Transversal Skills.

Decision making is presented by using a simulation game based on the well documented Cuban Missile Crisis



PROGRAMMA PROGRAM

1. Contenuti
Approcci manageriali e di impresa ai mercati internazionali. L’approccio manageriale è focalizzato sulla analisi dei mercati e sullo sviluppo dei piani basati sulle risorse disponibili, l’approccio imprenditoriale consiste nella definizione dei mercati obiettivo e nell’ individuazione del fabbisogno di risorse tecniche e finanziarie.

Two approaches to International markets are discussed: managerial and entrepreneurial. The managerial approach entails careful market analysis and the elaboration of strategy on the basis of available resources, strengths and weaknesses. The entrepreneurial approach begins with a vision of new developments, and seeks successively to garner resources, competences and financing for the development envisioned. The managerial/entrepreneurial approaches are very close to the blue ocean/red ocean strategies in their rationale. This part of the analysis leads to a discussion of decision making and risk. The progression of the course is organized as follows:
Introduction - The notion of Strategy
Business Structure and Leadership
Structure and Implementation
Strategy tools
Business Models
Analyzing the competitive environment
Entrepreneurial strategy
Core Competence
Decision Making
Industry Evolution and Strategic Change


MODALITÀ DI SVOLGIMENTO DELL'ESAME DEVELOPMENT OF THE EXAMINATION
Modalità di valutazione dell'apprendimento.

L'esame consiste in una prova scritta.


Criteri di valutazione dell'apprendimento.

La valutazione tiene conto anche della partecipazione ai lavori in aula


Criteri di misurazione dell'apprendimento.

Il voto verrà espresso in trentesimi. Lo studente supererà l'esame se otterrà almeno 18. È prevista l’assegnazione del massimo dei voti con lode (30 e lode).


Criteri di attribuzione del voto finale.

Media ponderata delle prove effettuate.


Learning Evaluation Methods.

Written/case discussion


Learning Evaluation Criteria.

Evaluation is further based on class participation, and in particular on case discussion, and key issue submissions.


Learning Measurement Criteria.

Positive grades from 18 to 30. Cum laude can be bestowed to outstanding performance


Final Mark Allocation Criteria.

Weighted average of the tests



TESTI CONSIGLIATI RECOMMENDED READING

Johnson G. and K. Scholes 2005 Exploring Corporate Strategy, 7th edÌtion, London: Prentice Hall
Grant, Robert M. 2008 Contemporary Strategy Analysis - Text and cases edition, 7th edition, Wiley.

Johnson G. and K. Scholes 2005 Exploring Corporate Strategy, 7thedÌtion, London,Prentice Hall
Grant, Robert M. 2008 Contemporary Strategy Analysis - Text and cases edition, 7th edition, Wiley.


Scheda insegnamento erogato nell’A.A. 2019-2020
Le informazioni contenute nella presente scheda assumono carattere definitivo solo a partire dall'A.A. di effettiva erogazione dell'insegnamento.
Academic year 2019-2020

 


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P.zza Roma 22, 60121 Ancona
Tel (+39) 071.220.1, Fax (+39) 071.220.2324
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