INGLESE
English
È richiesto il diploma di scuola secondaria superiore italiano o titolo straniero equivalente che dimostri 12 anni di studio.
È richiesto il livello B2 del Quadro Comune Europeo di Riferimento per le Lingue
An Italian secondary school diploma or a certified foreign equivalent demonstrating 12 years of study is required.
B2 in the European Common Framework of Reference for Languages is required
Il corso prevede lezioni frontali, che saranno integrate da esercizi in aula e interventi di guest lecturers.
The course will be carried out through lectures, class discussions as well as guest lectures.
Il corso fornisce conoscenze di base sulle scelte manageriali dirette a creare vantaggio competitivo nei moderni contesti di business. Al termine del corso, studenti e studentesse saranno in grado di comprendere il processo di formulazione e implementazione della strategia, nonché l’influenza delle tecnologie digitali nella gestione strategica dell’impresa.
Al termine del corso studenti e studentesse avranno acquisito la capacità di applicare i concetti e gli strumenti studiati per l’analisi strategica e lo sviluppo di una strategia d’impresa.
Il corso consentirà agli studenti e alle studentesse di affinare diverse competenze, quali capacità analitiche, pensiero critico e capacità di comunicazione.
The course provides basic knowledge of managerial choices aimed at creating a competitive advantage in modern business. At the end of the course, students will be able to understand the process of strategy formulation and implementation, as well as the influence of digital technologies in a firm’s strategic management.
Students will be able to recognize, understand and apply the concepts and tools studied for strategic analysis and the development of a business strategy.
Students will acquire different skills, such as , analytical skills, critical thinking, and public speaking.
Contenuti dell’insegnamento:
- Sostenibilità e trasformazione digitale
- Introduzione al concetto di management e cenni storici
- Il concetto di strategia d’impresa
- Performance e vantaggio competitivo
- Management strategico: analisi dell’ambiente esterno (analisi dell’ambiente competitivo e del settore)
- Management strategico: analisi dell’ambiente interno (catena del valore, punti di forza e punti di debolezza dell’organizzazione)
- Strategie a livello business: leadership di costo, differenziazione e focalizzazione
- Strategie a livello corporate: integrazione verticale, diversificazione, alleanze strategiche, fusioni e acquisizioni, internazionalizzazione
- Imprenditorialità
- Business networks
- Innovazione e New Product Development
- Driver tecnologici: evoluzione del web, la rivoluzione mobile, big data, intelligenza artificiale
- Modelli di business e innovazione del modello di business Table of contents:
- What is management
- Strategy
- Firms’ performance and competitive advantage
- Strategic management: analysis of the external environment (environmental and industry analysis, opportunities and threats)
- Strategic management: analysis of the internal environment (corporate value-chain, organizational strengths and weaknesses)
- Business-level strategies: cost leadership, product differentiation, and focus
- Corporate strategies: vertical integration, corporate diversification, strategic alliances, mergers and acquisition, internationalization
- Business Networks
- Innovation and New Product Development
- Technological drivers: web evolution, mobile revolution, big data, artificial intelligence
- Business model and business model innovation
Table of contents:
- Sustainability and digital transformation
- What is management
- Strategy
- Firms’ performance and competitive advantage
- Strategic management: analysis of the external environment (environmental and industry analysis, opportunities and threats)
- Strategic management: analysis of the internal environment (corporate value-chain, organizational strengths and weaknesses)
- Business-level strategies: cost leadership, product differentiation, and focus
- Corporate strategies: vertical integration, corporate diversification, strategic alliances, mergers and acquisition, internationalization
- Entrepreneurship
- Business Networks
- Innovation and New Product Development
- Technological drivers: web evolution, mobile revolution, big data, artificial intelligence
- Business model and business model innovation
L’esame consiste in una prova orale.
Per gli di studenti e le studentesse con disabilità/invalidità o disturbo specifico di apprendimento (DSA), che abbiano fatto debita richiesta di supporto per affrontare lo specifico esame di profitto all’Info Point Disabilità/DSA dell’Ateneo, le modalità di esame saranno adattate alla luce di quanto previsto dalle linee guida di Ateneo (https://www.univpm.it/Entra/Accoglienza_diversamente_abili ).
In sede di esame gli studenti e le studentesse dovranno dimostrare di avere acquisito la conoscenza delle tematiche affrontate durante le lezioni e di aver compreso come utilizzare gli strumenti analizzati. durante il corso.
Il voto verrà espresso in trentesimi. Lo studente/studentessa supererà l'esame se otterrà almeno 18. È prevista l’assegnazione del massimo dei voti con lode (30 e lode).
Il voto finale viene attribuito sulla base dell’esito della prova orale, articolata in 5 domande e ad ogni domanda sarà attribuito un voto non superiore a 6.
Coloro che dimostreranno una critica, analitica, approfondita ed esaustiva comprensione dei contenuti teorici e pratici del corso otterranno la lode.
Oral examination.
For students with disabilities or Specific Learning Disabilities (SLD), who have duly requested support to take the specific exam at the University's disability/SLD Info Point, please note that the exam methods will be adapted in accordance with the University guidelines (https://www.univpm.it/Entra/Accoglienza_diversamente_abili ).
During the exam, students will be asked to demonstrate a solid knowledge of the course topics.
Positive grades: from 18 to 30. Cum laude can be bestowed for outstanding performance.
The exam consists of 5 questions. The maximum grade for each question is 6.
Students demonstrating a critical, analytical, and comprehensive understanding of the theoretical and practical content of the course will receive the highest grade.
Business Management and Digital Applications. McGraw Hill Create. ISBN
9781307942750
Ulteriore materiale verrà caricato nella piattaforma del corso.
Business Management and Digital Applications. McGraw Hill Create. ISBN
9781307942750
More information about the course material will be specified during the lectures and uploaded accordingly.
L’insegnamento non è erogato in modalità e-learning.
The course is not carried out through e-learning.
Università Politecnica delle Marche
P.zza Roma 22, 60121 Ancona
Tel (+39) 071.220.1, Fax (+39) 071.220.2324
P.I. 00382520427