INGLESE
English
Il corso si propone di studiare la realizzazione di nuove imprese legate ai nuovi scenari di mercato derivanti dalla trasformazione digitale e dalla sostenibilità economica e come questi influenzino l'attività imprenditoriale verso la creazione di nuovi mercati e modelli di business sostenibili.
The course aims to study the creation of new companies related to the new market scenarios resulting from digital transformation and economic sustainability and how these influence business activity towards the creation of new markets and business models that are sustainable in themselves.
L'obiettivo del corso è quello di rendere lo studente capace di comprendere i passaggi necessari per la soluzione di nuovi problemi provenienti dal mercato. Avrà modo di sperimentare, attraverso la casistica e le testimonianze di imprenditori, startupper e manager, i concetti di sostenibilità e di economia circolare.
Al termine del corso lo studente sarà in grado di affrontare tutte le fasi di organizzazione e gestione di una startup, acquisendo conoscenze circa l’evoluzione del mercato economico-aziendale, dei modelli di organizzazione aziendale, e della pianificazione aziendale.
La didattica frontale, il Project Work e la creazione di Pitch, consentiranno allo studente di - affrontare problemi strutturati; rappresentare efficacemente situazioni e problematiche lavorative di diversa natura - tecnica, operativa, relazionale, manageriale - e ideare, suggerire e progettare strategie di azione utili ad affrontarle; - lavorare in gruppo, collaborare e negoziare.
The purpose of the course is to make the student capable to understand the steps necessary for the definition of new problems coming from the market. He will have full experience, through the casuistry and testimonies of entrepreneurs, startuppers and managers, of the concepts of sustainability and of the circular economy.
At the end of the course the student will be able to face all the phases of organization and management of a startup, acquiring knowledge on the evolution of the economic-business market, models of business organization, business planning.
The frontal teaching, Project Work and the creation of Pitch, will allow the student to - approach structured problems; effectively represent situations and job issues of a different kind - technical, operational, relational, managerial - and conceive, suggest and design action strategies useful for dealing with them; - work in groups, collaborate and negotiate.
1. Contenuti
Dall'idea all'impresa
- I passaggi chiave: da dove nascono le idee; l'idea diventa un progetto.
- Il ciclo di vita della startup.
- Il modello di business e i suoi elementi costitutivi.
Progettare l'impresa
- Le operazioni di gestione e il loro impatto economico e finanziario.
- Le valutazioni di costo-efficacia nella decisione di investimento.
- Come costruire il business plan e valutare la fattibilità economica e finanziaria del progetto imprenditoriale.
Conoscere le regole del gioco
- Elementi di diritto societario. Legislazione per le startup innovative; nuove forme societarie.
Reperimento e raccolta di risorse finanziarie
- Il ciclo del fabbisogno finanziario della startup.
- Strumenti di finanza alternativa: aspetti normativi e operativi.
Pianificazione e presentazione dell'idea agli investitori
- Il pitch per presentare l'idea agli investitori.
2. Esercitazioni
Discussione di casi di studio sulla base di interviste/testimonianze di imprenditori, startupper e investitori e soluzioni alle criticità da loro individuate.
1.Content.
From idea to the business
- The key steps: where ideas come from; the idea becomes a project.
- Start-up life cycle.
- The business model and its constitutive elements.
Building your business
- The operations of management and their economic and financial impact.
- Cost-effectiveness evaluations in the investment decision.
- How to build the business plan and assess the economic and financial feasibility of the business project.
Getting to know the game rules
- Elements of Company Law. Legislation for innovative start-ups; new company forms.
Finding and raising financial resources
- The start-up financial needs cycle.
- Alternative finance instruments: regulatory and operational aspects.
Planning and presenting the idea to investors
- Pitch to present your idea to the investors.
2. Tutorials
Discussion of case studies on the basis of interviews/testimonies of entrepreneurs, startuppers and investors and solutions to critical issues identified by them.
L'esame consiste in una prova scritta rappresentata da un lavoro di gruppo + un colloquio orale individuale.
Nell'esame finale, gli studenti dovranno dimostrare di aver acquisito una solida conoscenza dei fondamenti relativi all'implementazione critica di una startup e del suo modello di business. Dovranno inoltre dimostrare di aver compreso come utilizzare gli strumenti finanziari e presentare le opportunità ai potenziali investitori.
Il punteggio finale è compreso tra 0 e 30. Per superare l'esame, il minimo è 18/30. Eventualmente, una menzione potrebbe essere assegnata a test eccezionalmente buoni (30 e lode).
La prova scritta sarà valutata da un minimo di 6 a un massimo di 12. L'esame orale avrà una valutazione minima di 10 e massima di 18.
Gli studenti che dimostreranno una comprensione critica, analitica, approfondita e completa dei contenuti teorici e pratici del corso riceveranno un riconoscimento.
The examination consists of a written test represented by a group work + individual oral interview.
In the final exam, students are expected to demonstrate that they have acquired a sound knowledge of the fundamentals related to the critical implementation of a start-up company and its business model. They should also demonstrate an understanding of how to use financial instruments and present opportunities to potential investors.
The final score is between 0 and 30. To pass the test, the minimum is 18/30. Possibly, a mention could be awarded to exceptionally good tests (30 e lode).
The written test will be graded at a minimum of 6 and a maximum of 12. The oral examination will be graded at a minimum of 10 and a maximum of 18.
Students who demonstrate a critical, analytical, thorough and comprehensive understanding of the theoretical and practical content of the course will be awarded distinction.
Materiale didattico e dispense fornite dal docente.
OSWALDER A., YVES P. (2010), Business Model Generation, John Wiley & S. Ed.
Didactic materials and handouts provided by the professor.
OSWALDER A., YVES P. (2010), Business Model Generation, John Wiley & S. Ed.
Università Politecnica delle Marche
P.zza Roma 22, 60121 Ancona
Tel (+39) 071.220.1, Fax (+39) 071.220.2324
P.I. 00382520427