Guida degli insegnamenti

Syllabus

Partially translatedTradotto parzialmente
[W002043] - DIGITALIZATION AND SOCIOLOGY OF ORGANIZATIONDIGITALIZATION AND SOCIOLOGY OF ORGANIZATION
Micol BRONZINI
Lingua di erogazione: INGLESELessons taught in: ENGLISH
Laurea - [ET07] DIGITAL ECONOMICS AND BUSINESS First Cycle Degree (3 years) - [ET07] DIGITAL ECONOMICS AND BUSINESS
Dipartimento: [040002] Dipartimento Scienze Economiche e SocialiDepartment: [040002] Dipartimento Scienze Economiche e Sociali
Anno di corsoDegree programme year : 3 - Secondo Semestre
Anno offertaAcademic year: 2024-2025
Anno regolamentoAnno regolamento: 2022-2023
Opzionale
Crediti: 6
Ore di lezioneTeaching hours: 44
TipologiaType: D - A scelta dello studente
Settore disciplinareAcademic discipline: SPS/09 - SOCIOLOGIA DEI PROCESSI ECONOMICI E DEL LAVORO

LINGUA INSEGNAMENTO LANGUAGE

INGLESE

English


PREREQUISITI PREREQUISITES

Nessuno

None


MODALITÀ DI SVOLGIMENTO DEL CORSO DEVELOPMENT OF THE COURSE

Lezioni frontali, lavori in gruppo, presentazioni degli/lle studenti/esse

Frontal lectures, group works, students presentations


RISULTATI DI APPRENDIMENTO ATTESI LEARNING OUTCOMES
Conoscenze e comprensione.

Il corso intende fornire una comprensione sociologica delle implicazioni della 4a rivoluzione industriale e alcuni strumenti analitici per analizzare e interpretare i sistemi organizzativi in questo nuovo scenario. Al termine del corso, gli/le studenti/esse avranno maturato la comprensione dei principali cambiamenti prodotti dai processi di digitalizzazione e dallo sviluppo delle tecnologie dell'informazione (robotica, automazione, IOT, big data e intelligenza artificiale), guardando sia alle opportunità che ai rischi. Il corso mira alla comprensione delle nuove configurazioni organizzative che stanno emergendo dalla trasformazione digitale, dal loro impatto sulla struttura organizzatvi, l'organizzazione del lavoro e i processi lavorativi. Il corso sviluppa una riflessione sull'impatto dellla "seconda era delle macchine" sui ruoli e le competenze dei manager (in particolare sui gestori delle risorse umane), dei lavoratori, sui temi della leadership, la comunicazione, le relazioni umane


Capacità di applicare conoscenze e comprensione.

Il corso si muove su due livelli, la comprensione di teorie, modelli e strumenti analitici, e la capacità di applicarli a situazioni concrete e casi organizzativi. Il corso mira a sviluppare la capacità di analizzare criticamente le organizzazioni e i comportamenti organizzativi alla luce della rivoluzione digitale. Gli/le studenti/esse dovranno essere in grado di sviluppare un'analisi articolata del fenomeno organizzativo


Competenze trasversali.

L'analisi di casi di studio, il confronto e la discussionen in aula e gli esercizi condotti indivdualmente e in piccoli gruppi mirano a rafforzare le seguenti competenze trasversali: comunicative, di apprendimento, di lavoro di gruppo, autonomia di giudizio e capacità critica


Knowledge and Understanding.

The course aims to provide a sociological understanding of the implications of the 4th digital revolution and some analytical tools to analyze and interpret organizational systems in this new scenario.
Students are expected to understand the main organizational changes brought about by digitalization and the development of ICT (the development of robotics, automation, internet of things, big data and artificial intelligence), looking at both the opportunities and the risks of occurring changes.
The course aims at understanding the new organizational configurations emerging from the digital transformation, its impact on organizational structure, work organization and work processes.
The course reflects on the impact of the “second machine age” on roles and competences of managers (particularly the changing role of Human Resource Management) and workers, leadership, communication and interpersonal relations, human-machine interaction.


Capacity to apply Knowledge and Understanding.

The course is organized on two levels, the understanding of theories, models and analytical tools and the ability to apply them to concrete situations and organizational cases. The course aims at improving students' ability to critically analyze organizations and organizational behaviors in the wake of the digital revolution. Students are expected to be able to carry out an articulated analysis of the organizational phenomenon.


Transversal Skills.

The analysis of case studies, the comparisons and discussions that will take place during the course, as well as exercises conducted both individually and in small groups, aim at strengthening the following transversal skills: communicative, learning, ability to work in groups, autonomy of judgment and a critical perspective.



PROGRAMMA PROGRAM

Il programma è suddiviso in due parti strettamente collegate tra loro. La prima parte è dedicata principalmente all'esplorazione e allo studio dell'organizzazione digitale. La seconda parte approfondisce le questioni sollevate dai Big Data e dall'Intelligenza Artificiale. Il corso enfatizza un approccio critico su come i processi di digitalizzazione, i Big Data e l'Intelligenza Artificiale stiano riconfigurando le pratiche organizzative superando prospettive sia distopiche che utopiche. I riferimenti a teorie e concetti organizzativi classici e contemporanei sono combinati con l'analisi di casi di studio empirici.

I contenuti trattati sono:
I fattori chiave della società digitale
Digitalizzazione e pensiero organizzativo
La tecnologia negli studi organizzativi
Prospettive teoriche su tecnologia e organizzazioni
La visione sociotecnica della trasformazione digitale delle organizzazioni
Produzione e produsage
Collaborazione e co-creazione
Conoscenza e datificazione
Potere, sorveglianza e sfruttamento del lavoro umano
Trasformazione digitale, gestione del cambiamento e cultura organizzativa
Quadro teorico dei Big Data
Una sociologia critica dei Big Data
I Big Data a livello sociale, organizzativo e di risorse umane
Analisi delle persone e gestione delle risorse umane
Big-data e nuove forme di sorveglianza organizzativa
Digitalizzazione e Big Data: alcune implicazioni pratiche e riflessioni

The program is dived in two parts strictly connected to each other. The first part is mainly devoted to the exploration and study of digital organizing. The second part goes deep into the issues raised by Big Data and Artificial Intelligence. The course emphasizes a critical approach on how digitalization processes, big data and AI are reconfiguring organizational practices overcoming both dystopian and utopian perspectives. References to classical and contemporary organizational theories and concepts are combined with the analysis of empirical case studies.


The contents covered are:
The key factors of Digital society
Digitalization and organizational thinking
Technology in organization studies
Theoretical perspectives on technology and organizations
The sociotechnical view over digital transformation of organizations
Production and produsage
Collaboration and co-creation
Knowledge and datification
Power, surveillance and human labour exploitation
Digital transformation, change management and organizational culture
Big Data Theoretical Framework
A critical sociology of Big Data
Big Data at the Societal, organizational and Human Resource Level
People analytics and Human Resource Management
Big-data and new forms of organizational surveillance
Digitalization and Big Data: some practical implications and reflections


MODALITÀ DI SVOLGIMENTO DELL'ESAME DEVELOPMENT OF THE EXAMINATION
Modalità di valutazione dell'apprendimento.

L'esame consiste in un compito scritto con 3 domande aperte. La durata dell'esame è di 1 ora e 30 minuti.
Due opzioni di esame:
-Opzione A (lavoro di gruppo e studio di una lista ridotta di materali): 3 domande aperte (l’ultima domanda focalizzata sugli esiti del lavoro di gruppo presentato e discusso durante il corso)
-Opzione B (studio di una lista completa di materiali): 3 domande aperte
Per gli/le studenti/esse con disabilità e DSA , su richiesta dello/a studente/essa, le modalità di svolgimento dell'esame potranno essere adattate alla luce di quanto previsto dalle Linee guida di Ateneo (https://www.univpm.it/Entra/Accoglienza_diversamente_abili)


Criteri di valutazione dell'apprendimento.

Nell'esame scritto gli/le studenti/esse dovranno dimostrare di aver acquisito una conoscenza solida e approfondita dei temi affrontati nel corso e di saperli connettere a situazioni concrete. Saranno, inoltre, oggetto di valutazione la capacità di argomentare in modo discorsivo, il ragionamento critico e l'utilizzo di un linguaggio appropriato


Criteri di misurazione dell'apprendimento.

I voti sono espressi in trentesimi. L'esame è superato al raggiungimento di 18/30


Criteri di attribuzione del voto finale.

Un voto, espresso in trentesimi, sarà assegnato a ogni risposta. Il voto finale sarà risultate dalla media dei voti di ogni risposta. La lode verrà assegnata quando di dimostrerà una capacità di discussione analitica e critica dei diversi temi, dimostrando la padronanza dei contenuti e la capacità di presentarli in maniera esaustiva


Learning Evaluation Methods.

The exam consists of a written test with 3 open-ended questions. The duration of the test is 1 hour and half.
Two exam options:
-Option A (group work and study of a shorter reading list): 3 open questions (the last question focused on the main findings of the group work presented and discussed during the course)
-Option B (study of the entire reading list): 3 open questions
For students with disabilities or Specific Learning Disorders (SLD) who have contacted the University Disability/SLD Info Point to request support for the specific curricular exam, please note that the way the exam is taken can be adapted in accordance with the University Guidelines (https://www.univpm.it/Entra/Accoglienza_diversamente_abili).


Learning Evaluation Criteria.

In the written exam students should demonstrate to have acquired a solid and in-depth knowledge of the main topics addressed during the course, the ablility to connect them to concrete situations. Ability to discursively organize knowledge, critical reasoning skills, competence in using appropriate vocabulary are also considered


Learning Measurement Criteria.

Exam marks are expressed in thirtieths.
Students will pass the exam if they achieve a minimun of 18/30.


Final Mark Allocation Criteria.

A score, expressed in thirtieths, will be assigned to each answer. The final mark is the result of the arithmetic mean of the scores. Students, who will be able to critically and analytically discuss the different topics, demonstrating mastery of the course’s contents and ability to present them exhaustively, will achieve full marks (30 cum laude).



TESTI CONSIGLIATI RECOMMENDED READING

1)Ursula Plesner and Emil Husted, Digital Organizing: Revisiting Themes in Organization Studies,
London, UK: Red Globe Press, 2020 ISBN 1932–8036/2021BKR0009 (selected chapters: I, II, III, V, VI, VII)
2)Tobias Scholz Big Data in Organizations and the Role of Human Resource Management. A complex systems theory-based conceptualization. ISBN 978-3-631-71905-3, Peter Lang International Academic Publishers,
Frankfurt a. M. (available at: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/182489/1/978-3-631-71905-3.pdf) (Selected chapters)
3)Antonio Casilli, Waiting for Robots. The Hired Hands of Automation The University of Chicago Press (in press) (selected chapters) (If the book does not come out in time it will be replaced with some papers by the same author)

1)Ursula Plesner and Emil Husted, Digital Organizing: Revisiting Themes in Organization Studies,
London, UK: Red Globe Press, 2020 ISBN 1932–8036/2021BKR0009 (selected chapters: I, II, III, V, VI, VII)
2)Tobias Scholz Big Data in Organizations and the Role of Human Resource Management. A complex systems theory-based conceptualization. ISBN 978-3-631-71905-3, Peter Lang International Academic Publishers,
Frankfurt a. M. (available at: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/182489/1/978-3-631-71905-3.pdf) (Selected chapters)
3)Antonio Casilli, Waiting for Robots. The Hired Hands of Automation The University of Chicago Press (in press) (selected chapters) (If the book does not come out in time it will be replaced with some papers by the same author)


E-LEARNING E-LEARNING

No

No


Scheda insegnamento erogato nell’A.A. 2024-2025
Le informazioni contenute nella presente scheda assumono carattere definitivo solo a partire dall'A.A. di effettiva erogazione dell'insegnamento.
Academic year 2024-2025

 


Università Politecnica delle Marche
P.zza Roma 22, 60121 Ancona
Tel (+39) 071.220.1, Fax (+39) 071.220.2324
P.I. 00382520427