Guida degli insegnamenti

Syllabus

Partially translatedTradotto parzialmente
[W000392] - ORGANIZATIONAL BEHAVIOR AND LEADERSHIPORGANIZATIONAL BEHAVIOR AND LEADERSHIP
JOHN ROBERT SCHERMERHORN
Lingua di erogazione: INGLESELessons taught in: ENGLISH
Laurea Magistrale - [EM07] INTERNATIONAL ECONOMICS AND COMMERCE (Curriculum: BUSINESS ORGANIZATION AND STRATEGY) Master Degree (2 years) - [EM07] INTERNATIONAL ECONOMICS AND COMMERCE (Curriculum: BUSINESS ORGANIZATION AND STRATEGY)
Dipartimento: [040002] Dipartimento Scienze Economiche e SocialiDepartment: [040002] Dipartimento Scienze Economiche e Sociali
Anno di corsoDegree programme year : 1 - Secondo Semestre
Anno offertaAcademic year: 2022-2023
Anno regolamentoAnno regolamento: 2022-2023
Opzionale
Crediti: 6
Ore di lezioneTeaching hours: 44
TipologiaType: C - Affine/Integrativa
Settore disciplinareAcademic discipline: SECS-P/10 - ORGANIZZAZIONE AZIENDALE

LINGUA INSEGNAMENTO LANGUAGE

INGLESE

English


PREREQUISITI PREREQUISITES

Inglese fluente

Fluent English


MODALITÀ DI SVOLGIMENTO DEL CORSO DEVELOPMENT OF THE COURSE

Il corso verrà svolto attraverso lezioni e discussioni a contenuto sia teorico che pratico.

Special use of case studies, projects, and active learning activities engage students in thoughtful analysis, personal reflection, and informed discussion of human behavior and social dynamics in work organizations, with a special focus on strategic leadership and social value creation.


RISULTATI DI APPRENDIMENTO ATTESI LEARNING OUTCOMES
Conoscenze e comprensione.

Al termine del corso gli studenti saranno in grado di comprendere le principali criticità dei comportamenti organizzativi e della leadership strategica.


Capacità di applicare conoscenze e comprensione.

Al termine del corso gli studenti sapranno utilizzare gli strumenti e le conoscenze apprese per definire le proprie personali strategie di carriera, come singoli e come parte di una struttura organizzata.


Competenze trasversali.

Capacità di comprendere le dinamiche di leadership, dei comportamenti delle persone inserite nelle organizzazioni, capacità di orientare tali comportamenti verso una performance strategica.


Knowledge and Understanding.

The course focuses on individual and team behavior in complex organizations, and on their implications for strategic leadership and personal career development.


Capacity to apply Knowledge and Understanding.

To become more aware of human behaviour and the challenges of strategic leadership in the new workplace and how to master these challenges in a setting of cultural diversity, a competitive global economy, and societal expectations for ethical and socially responsible behaviour.


Transversal Skills.

The focus is on how successful leaders build organizational and personal performance capacity through an understanding of human behaviour in organizations.



PROGRAMMA PROGRAM

Sfide e opportunità derivanti dalla gestione strategica di gruppi di persone in organizzazioni competitive. Come definire, gestire e valutare la performance di un gruppo.

This graduate course examines the challenges and opportunities of strategically leading organizations to compete and prosper in our dynamic global business environment. The focus is on building organizational performance capacity through an understanding of human behavior in organizations. Special emphasis is given to applying organizational behavior and leadership concepts for personal growth and career development as well as team and organizational leadership success in a context of rich cultural diversity, a demanding global economy, and pressures for ethics and social responsibility.

Major topics include:

• Individual behavior and performance
• Teams and teamwork• Power and influence
• Self management
• Leadership
• Strategy and stakeholders
• Strategic leadership and change
• Ethics and strategic leadership
• Corporate governance
• Board / top management dynamics.


MODALITÀ DI SVOLGIMENTO DELL'ESAME DEVELOPMENT OF THE EXAMINATION
Modalità di valutazione dell'apprendimento.

L'esame consiste in una prova scritta più un progetto di gruppo.

Per gli di studenti con disabilità/invalidità o disturbo specifico di apprendimento (DSA), che abbiano fatto debita richiesta di supporto per affrontare lo specifico esame di profitto all’Info Point Disabilità/DSA dell’Ateneo, le modalità di esame saranno adattate alla luce di quanto previsto dalle linee guida di Ateneo (https://www.univpm.it/Entra/Accoglienza_diversamente_abili).


Criteri di valutazione dell'apprendimento.

Oggetto della valutazione è sia la performance nelle prove che la partecipazione nelle discussioni e nel lavoro in aula e in gruppo.


Criteri di misurazione dell'apprendimento.

Il voto verrà espresso in trentesimi. Lo studente supererà l'esame se otterrà almeno 18. È prevista l’assegnazione del massimo dei voti con lode (30 e lode).


Criteri di attribuzione del voto finale.

I pesi nella determinazione del voto sono distribuiti per il 30% sul lavoro di gruppo e per il residuo 70% sui test intermedi e finali. Il docente si riserva la facoltà di ridurre proporzionalmente i voti a sua discrezione in funzione del comportamento tenuto dagli studenti durante il corso e le prove scritte.


Learning Evaluation Methods.

Quizzes, major test and final examination, plus multiple team projects.

For students with disabilities or Specific Learning Disorders (SLD) who have contacted the University Disability/SLD Info Point to request support for the specific curricular exam, please note that the way the exam is taken can be adapted in accordance with the University Guidelines (https://www.univpm.it/Entra/Accoglienza_diversamente_abili).


Learning Evaluation Criteria.

A passing grade or better is earned by completing all requirements and by showing active intellectual involvement in the course. Lack of active intellectual involvement - demonstrated by coming to class with readings completed and making positive contributions to class discussions - may result in a grade reduction as indicated below (***).
Remember, this course is conducted with high expectations for quality of individual and team contributions. All assignments must be completed in professional style and be consistent with expectations of the professional workplace.


Learning Measurement Criteria.

Positive grades from 18 to 30. Cum laude can be bestowed to outstanding performance.


Final Mark Allocation Criteria.

Individual grades are earned and computed on the basis of the tests, the team projects and class attendance and behavior at instructor’s discretion
• 30% Team
• 70% Tests and Final Examination
• *** Grade reductions at instructor’s discretion.



TESTI CONSIGLIATI RECOMMENDED READING

Il docente mette a disposizione degli studenti nella piattaforma e-learning il materiale di studio necessario.

Readings as described in the Session Reading List are available for purchase through Harvard Business Online and by class distribution.


Scheda insegnamento erogato nell’A.A. 2022-2023
Le informazioni contenute nella presente scheda assumono carattere definitivo solo a partire dall'A.A. di effettiva erogazione dell'insegnamento.
Academic year 2022-2023

 


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