Guida degli insegnamenti

Syllabus

Partially translatedTradotto parzialmente
[W000712] - CORSO MONOGRAFICO - DIABETE E PARODONTITECORSO MONOGRAFICO - DIABETE E PARODONTITE
Giorgio Giulio Lorenzo RAPPELLI
Lingua di erogazione: ITALIANOLessons taught in: ITALIAN
Laurea - [MT10] Igiene dentale (abilitante alla professione sanitaria di Igienista dentale) First Cycle Degree (3 years) - [MT10] Dental Hygiene
Anno di corsoDegree programme year : 2 - Secondo Semestre
Anno offertaAcademic year: 2018-2019
Anno regolamentoAnno regolamento: 2017-2018
Opzionale
Crediti: 1
Ore di lezioneTeaching hours: 10
TipologiaType: D - A scelta dello studente
Settore disciplinareAcademic discipline: MED/49 - SCIENZE TECNICHE DIETETICHE APPLICATE

LINGUA INSEGNAMENTO LANGUAGE

ITALIANO

Italian


PREREQUISITI PREREQUISITES

Conoscenze di Anatomia, Fisiologia e Patologia Generale

Knowledge of Anatomy, Physiology and General Pathology


MODALITÀ DI SVOLGIMENTO DEL CORSO DEVELOPMENT OF THE COURSE

Il corso viene svolto integralmente attraverso delle lezioni frontali (10 ore complessive) durante le quali vengono affrontati e approfonditi gli argomenti inerenti la correlazione tra malattia parodontale e diabete.

The course is carried out in its entirety through lectures (a total of 10 hours) during which the topics related to the correlation between periodontal disease and diabetes are discussed and analyzed


RISULTATI DI APPRENDIMENTO ATTESI LEARNING OUTCOMES
Conoscenze e comprensione.

Conoscenza della clinica, delle problematiche cliniche, delle complicanze del percorso diagnostico-terapeutico del paziente parodontale diabetico.


Capacità di applicare conoscenze e comprensione.

Capacità di intervenire sugli stili di vita del paziente parodontale diabetico.


Competenze trasversali.

La metodologia di insegnamento, che prevede la partecipazione attiva degli studenti, comporta l'acquisizione di abilità nella comunicazione interpersonale, indispensabile nella relazione con l'utente e nell'ambito del team multidisciplinare del paziente parodontale diabetico.


Knowledge and Understanding.

Knowledge of the clinic, clinical problems, complications of the diagnostic-therapeutic pathway of the diabetic periodontal patient.


Capacity to apply Knowledge and Understanding.

Ability to intervene on the lifestyles of the diabetic periodontal patient.


Transversal Skills.

The teaching methodology, which involves the active participation of students, involves the acquisition of skills in interpersonal communication, indispensable in the relationship with the user and within the multidisciplinary team of the diabetic periodontal patient.



PROGRAMMA PROGRAM

- Definizione, epidemiologia, eziopatogenesi, diagnosi, classificazione di diabete.

- Definizione, epidemiologia, eziopatogenesi, diagnosi, classificazione di malattia parodontale.

- Correlazione tra malattia parodontale e diabete.

- Definition, epidemiology, etiopathogenesis, diagnosis, classification of diabetes.

- Definition, epidemiology, etiopathogenesis, diagnosis, classification of periodontal disease.

- Correlation between periodontal disease and diabetes.


MODALITÀ DI SVOLGIMENTO DELL'ESAME DEVELOPMENT OF THE EXAMINATION
Modalità di valutazione dell'apprendimento.

L'esame verrà svolto attraverso un colloquio orale.


Criteri di valutazione dell'apprendimento.

Il candidato deve mostrare di aver appreso i contenuti degli argomenti svolti durante le lezioni frontali, di esprimersi con linguaggio appropriato, di saper applicare i concetti teorici alla pratica clinica.


Criteri di misurazione dell'apprendimento.

Il voto finale è attribuito in trentesimi.


Criteri di attribuzione del voto finale.

Padronanza da parte del candidato degli argomenti trattati durante le lezioni frontali.


Learning Evaluation Methods.

The exam will be conducted through an oral interview.


Learning Evaluation Criteria.

The candidate must show that he / she has learned the contents of the topics covered during the lectures, to express himself / herself with appropriate language, to be able to apply the theoretical concepts to clinical practice.


Learning Measurement Criteria.

The final grade is given in thirtieths.


Final Mark Allocation Criteria.

Candidate mastery of the topics covered during the lectures.



TESTI CONSIGLIATI RECOMMENDED READING

- Armitage GC, Learned and unlearned concepts in periodontal diagnostics: a 50-year perspective. Periodontology 2000, Vol. 62, 2013, 20-36

- Genco RJ & Loe H. The role of systemic conditions and disorders in periodontal disease. Periodontology 2000, Vol. 2, 1993, 98-116

- Graziani F et al. A systematic review and meta-analysis of epidemiologic observational evidence on the effect of periodontitis on diabetes. J Clin Periodontol, 2017;1-21

- Sanz M et al. Scientific evidence on the links between periodontal diseases and diabetes: Consensus report and guidelines of the joint workshop on periodontal diseases and diabetes by the International Diabetes Federation and the European Federation of Periodontology. J Clin Periodontol. 2018;45:138-149

- Whiting DR et al. IDF Diabetes Atlas: Global estimates of the prevalence of diabetes fro 2011 and 2030. Diabetes Research and Clinical Practice. 94 (2011), 311-321

- Armitage GC, Learned and unlearned concepts in periodontal diagnostics: a 50-year perspective. Periodontology 2000, Vol. 62, 2013, 20-36

- Genco RJ & Loe H. The role of systemic conditions and disorders in periodontal disease. Periodontology 2000, Vol. 2, 1993, 98-116

- Graziani F et al. A systematic review and meta-analysis of epidemiologic observational evidence on the effect of periodontitis on diabetes. J Clin Periodontol, 2017;1-21

- Sanz M et al. Scientific evidence on the links between periodontal diseases and diabetes: Consensus report and guidelines of the joint workshop on periodontal diseases and diabetes by the International Diabetes Federation and the European Federation of Periodontology. J Clin Periodontol. 2018;45:138-149

- Whiting DR et al. IDF Diabetes Atlas: Global estimates of the prevalence of diabetes fro 2011 and 2030. Diabetes Research and Clinical Practice. 94 (2011), 311-321


Scheda insegnamento erogato nell’A.A. 2018-2019
Le informazioni contenute nella presente scheda assumono carattere definitivo solo a partire dall'A.A. di effettiva erogazione dell'insegnamento.
Academic year 2018-2019

 


Università Politecnica delle Marche
P.zza Roma 22, 60121 Ancona
Tel (+39) 071.220.1, Fax (+39) 071.220.2324
P.I. 00382520427